Home » Overzicht oktober 2019 » Phishing: Laat u niet vangen!

Door phishing trachten criminelen via het internet naar uw persoonlijke informatie en bankcodes te hengelen. U ontvangt een e-mail die (denkt u) van uw bank uitgaat en waarin u wordt verzocht, met allerlei smoezen, uw gegevens en codes in te geven.

Het kan zijn dat men u hierbij zelfs opbelt om u bij het login-proces te begeleiden.

Uiteindelijk zal u gevraagd worden om de code gegenereerd door uw kaartlezer of digipass in te geven.

Indien men telefonisch vraagt naar uw codes, beëindigt u best meteen het gesprek nadat u het oproepnummer genoteerd heeft. Geef uw codes ook niet door via chat, sms, sociale media,...

Druk ook niet op (betaal)linken die u via WhatsApp, Facebook Messenger,... worden verstuurd.

Bedrijven zoals microsoft gaan u zelf niet spontaan bellen bij computer problemen. Beëindig meteen dergelijk gesprek. Indien nodig neemt u zelf contact op met de klantendienst via de officiële website of e-mailadres.

Wees ook erg voorzichtig met kandidaat kopers die reageren op uw online zoekertjes. Klik nooit op links die ze u versturen en om bankcodes vragen.

Phishing e-mails kunnen ook valselijk verzonden worden namens de politie of gerechtsdeurwaarders voor openstaande betalingen. Deze zijn vals. Door waakzaam te zijn, kan u vermijden het zoveelste slachtoffer te worden.

Tips

  • Maak gebruik van een spamfilter om phishing mails te vermijden.
  • Open geen berichten die u verdacht vindt en download zeker geen bijlagen.
  • Klik niet op een link in een bericht van een onbekende afzender. U kan er wel met uw rechtermuisknop op drukken en selecteer "linkadres kopiëren" om deze aan uw bank en politie te melden.
  • Controleer het e-mailadres van de verzender. Gebruik de antwoordfunctie om zeker te zijn wat het e-mailadres is van de verzender.
  • Neem bij twijfel persoonlijk contact op met de bank.
  • Geef zelf de website en/of het telefoonnummer van uw bank in.