Welkom in het vernieuwde Praetorium


Het nieuwe balieplein in het administratief centrum Praetorium in Tongeren is klaar. Via de toegangsdeuren stap je meteen het nieuwe plein binnen en kom je terecht bij de centrale onthaalbalie, het kloppend hart van het balieplein. Bij de snelbalie kan de bezoeker terecht zonder afspraak voor eenvoudige producten die snel kunnen afgeleverd worden.

Patrick Dewael, burgemeester: “Na de verhuis van de politiediensten naar de Ambiorixkazerne kwam de benedenverdieping van het AC Praetorium vrij. Dit was meteen een mooie kans om de dienstverlening te herbekijken. We willen immers een toegankelijke en aanspreekbare stad zijn voor al onze inwoners. De voorbije jaren hebben we al een aantal belangrijke stappen gezet op het vlak van klantgerichte dienstverlening. Met de opening van de snelbalies gaan we weer een stapje verder.”

De foyer is heringericht tot een open, moderne en functionele ruimte met naast een onthaalbalie ook vier snelbalies, een centrale wachtruimte en een spreekkamer voor de politie. Een centrale wachtruimte heeft het voordeel dat onthaalmedewerkers meer controle hebben over de bezoekers.

In de voormalige kantoren van de politie krijgen de dienst Veiligheid en Preventie en enkele ondersteunende diensten een onderkomen. Aan de ingang van het Praetorium (zijde Maastrichterstraat) is er een nieuwe toegangsdeur gemaakt tot een vergaderzaal voor een twintigtal personen. Deze kan volledig afgescheiden worden van de rest van het gebouw, waardoor de zaal ook geschikt is voor vergaderingen die na sluitingsuur plaatsvinden.”

Snelbalies

Aan de snelbalies kan de Tongenaar voor een aantal eenvoudige producten terecht, zonder hiervoor een afspraak te moeten maken. Dit type balie is gericht op het afhandelen van korte, eenvoudige vragen en het afhalen van documenten (vb. rijbewijs, identiteitskaart of reispas).

Op afspraak

Met dienstverlening op maat van de klant  zorgen we ervoor dat de klant zo efficiënt en kwalitatief mogelijk geholpen wordt. Voor een groot aantal producten blijven we op afspraak werken. Onze medewerkers kunnen zich hierdoor inhoudelijk voorbereiden en wachtrijen worden vermeden.

Digitale dienstverlening

We zetten als stad sterk in op digitalisering voor de burger die hiervoor kiest. Op het thuisloket van onze website kan je 24 uur op 24, zeven dagen op zeven met enkele muisklikken heel wat zaken online regelen, aanvragen of doorgeven. Op deze manier hoef je geen rekening te houden met de openingsuren van onze diensten en kan je een verplaatsing en eventuele wachttijden vermijden.

Ook de stadsapp, met inmiddels meer dan 2600 abonnees, biedt heel wat mogelijkheden voor Tongenaren die hun zaken graag van thuis uit regelen.

“Met het oog op de fusie met Borgloon stemmen we de dienstverlening van beide gemeenten nu al op mekaar af. Alle basisdienstverlening naar onze inwoners zoals identiteitskaarten, bouwaanvragen, rijbewijzen,… blijft op beide locaties verzekerd. We willen bovendien de avondopeningen complementair houden: bv. op donderdag in Tongeren en op dinsdag in Borgloon. Persoonlijk contact blijft dus zeker behouden en wordt zelfs uitgebreid,” aldus Patrick Dewael, burgemeester.

Dienstverlening op maat

We streven voortdurend naar informatie op maat van de klant en gebruiken daarom meerdere middelen (zowel fysiek als digitaal). Het uitgangspunt is dat mensen zélf kiezen op welke manier ze in contact treden met de stadsdiensten. Via het thuisloket, de telefoon, online of persoonlijk aan het loket.

Openingsuren snelbalies

maandag             8.30 tot 12 en 13 tot 16.30 uur

dinsdag                8.30 tot 12 uur

woensdag           8.30 tot 12 en 13 tot 16.30 uur

donderdag         8.30 tot 12 en 13 tot 18 uur

vrijdag                  8.30 tot 12 uur