Stad Tongeren opent 7de Digipunt om digitale kloof te overbruggen

In een voortdurende inspanning om de digitale kloof te dichten, opende de stad Tongeren haar 7de Digipunt. Vanaf vandaag kunnen Tongenaren terecht in de bibliotheek voor gratis en onmiddellijke hulp met al hun vragen over smartphones en computers. De Digipunten vullen bestaande initiatieven zoals de Digibank, opleidingen en workshops aan en zijn het resultaat van samenwerkingen met IN-Z vzw en Link in de Kabel vzw.

Burgemeester Patrick Dewael benadrukt het belang van deze initiatieven: "Ondanks de voortschrijdende digitalisering blijft bijna de helft van de Belgen digitaal kwetsbaar, zoals blijkt uit de cijfers van de Digitale Barometer 2022 van de Koning Boudewijnstichting. Het digitaal vaardig maken van elke Tongenaar is een aanzienlijke uitdaging. Een cruciale stap hierbij is het creëren van laagdrempelige digitale ondersteuning. Dankzij financiële ondersteuning en steunmaatregelen van de Europese Unie openen we nu al ons 71e Digipunt. Meer dan 200 Tongenaren hebben de andere 6 Digipunten al bezocht, waaronder LDC De Piepel, buurthuis Living 21 in Paspoel, De Nieuwe Volksbond, plusplek Koninksem, kringwinkel Reset en het Huis van het Kind."

De Digipunten worden bemand door een digihelper van vzw 1N-Z, vaak in samenwerking met vrijwilligers of medewerkers. Als een sociale onderneming streeft IN-Z naar sociale en duurzame tewerkstelling via lokale diensten die inspelen op maatschappelijke behoeften, waaronder het overbruggen van de digitale kloof. Ruth Claes, algemeen directeur van 1N-Z, licht toe: "Onze digihelpers zijn getraind om elke digistarter op een persoonlijke en zorgzame manier vertrouwd te maken met alle digitale tools."

Schepen Evelyne Stassen voegt hieraan toe: "In het Digipunt kunnen mensen terecht met hun digitale basisvragen, variërend van 'Hoe chat ik met mijn familie?' tot het gebruik van e-mail en specifieke vragen over essentiële apps zoals Itsme of 112 BE. Als de digitale wereld nieuw voor je is, helpen onze digihelpers je graag bij de eerste stappen. Ze zijn ook opgeleid als Hoplr-buddy, voor het digitale platform dat buren met elkaar in contact brengt. De digihelper staat paraat om je te assisteren bij het lezen en plaatsen van berichten in je buurt.”