Op maandag 16 november komen er opnieuw 164 extra autocars bij om de drukke ritten tijdens de schoolspits te ontlasten. Het totaal komt zo op 375. Daarnaast beboeten de controleurs het niet of niet correct dragen van het mondmasker en blijven ook alle eerder genomen preventiemaatregelen van kracht. Met slechts één doel: ervoor zorgen dat al onze reizigers vlot en veilig op hun bestemming geraken.

‘Crowding in de spits vermijden’
Sinds 5 oktober krijgen de drukste lijnen tijdens de schoolspits in heel Vlaanderen versterking door autocars. Hierdoor kunnen de reizigers zich beter spreiden over de voertuigen. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters maakte hiervoor 12,5 miljoen euro vrij. Vóór de herfstvakantie reden er al 211 autocars per dag, goed voor 422 ritten. Vanaf 16 november, na de herfstvakantie, komen er nog eens 164 cars per dag bij - goed voor ruim 300 extra ritten.

Het is overigens de bedoeling dat er op korte termijn nog eens 58 extra autocars bijkomen, die zo’n 118 bijkomende ritten gaan rijden. De laatste aanbesteding leverde onvoldoende kandidaat-autocarbedrijven op, zodat 58 ritten nog niet konden worden gegund. Daarom wordt een nieuwe aanbestedingsronde gelanceerd.

Roger Kesteloot, directeur-generaal:

“Met de autocars bieden we een antwoord op de richtlijn van het Nationaal Overlegcomité om crowding in de spits te vermijden. Het afstandsonderwijs voor de tweede en derde graad van het middelbaar onderwijs zal bovendien mogelijk extra soelaas brengen. Een groot deel van de leerlingen zal niet meer elke dag de bus of tram nemen om naar school te gaan. En wij zijn niet van plan om het aantal autocars op basis van mogelijk minder gebruik terug te schroeven, integendeel na de herfstvakantie komen er net nog meer autocarritten bij.”

 

Druktebarometer

Als het wat drukker is op de voertuigen dan voelt dat voor reizigers, ondanks de mondmaskerplicht, soms minder comfortabel. Om daaraan tegemoet te komen, lanceerde De Lijn de druktebarometer, een nieuwe tool in de bestaande app van De Lijn. Een kleurencode, variërend van groen tot rood, geeft aan hoe druk het is op de bus- en tramlijnen. De huidige versie krijgt volgende week een upgrade, waardoor de accuraatheid zal verbeteren. Bovendien kunnen reizigers vanaf dan ook zelf input geven.


Controleurs beboeten fout of niet dragen van mondmasker
De controleurs van De Lijn hebben voortaan dezelfde handhavingsbevoegdheid inzake mondmaskerplicht als de politie. Het niet-dragen van het verplichte mondmasker op de voertuigen, aan de haltes en op de perrons en stations door iedereen ouder dan 12 jaar zal dan resulteren in  een administratieve boete van 250 euro. Dat is hetzelfde bedrag als een politionele boete. De politie blijft uiteraard ook zelf de mondmaskerplicht handhaven.

Het (correct) dragen van een mondmasker op het openbaar vervoer is wettelijk verplicht sinds begin mei., toen bleek dat het in de praktijk lastig werd om anderhalve meter afstand te houden. Het dragen van een mondmasker is even efficiënt als social distancing, en vermindert het besmettingsrisico aanzienlijk. De meeste reizigers houden zich keurig aan de mondmaskerplicht. De handhavingsbevoegdheid van de controleurs is nodig om hardleerse reizigers te motiveren om voortaan toch een mondmasker te dragen.
 

Eerder genomen preventiemaatregelen blijven van kracht
Naast de mondmaskerplicht wordt er opgeroepen om maximaal afstand te houden. De voordeur blijft dicht ter bescherming van de chauffeur, dus reizigers stappen op en af via de deur in het midden of achteraan. Een stevige plastic folie schermt de stuurpost af van het reizigersgedeelte. Het frequent openen van de deuren zorgt voor voldoende luchtventilatie. Cash betalen is al geruime tijd niet meer mogelijk. Alle voertuigen worden regelmatig gedesinfecteerd, waarbij alle duwknoppen, handgrepen, stangen en de stuurpost extra aandacht krijgen.